Deň Zeme: Súčasťou moderných diaľnic sú aj opatrenia na zadržiavanie vody a zachovanie biodiverzity

Zdieľať
NDS MM| Udržateľná budúcnosť dopravy sa nezaobíde bez spojenia výstavby kvalitnej infraštruktúry s environmentálnou zodpovednosťou. Keďže príprava a výstavba, ale aj prevádzka diaľnic zasahujú do životného prostredia, sprevádza ich množstvo vedľajších opatrení, ktoré vplyv na životné prostredie vyvažujú. Príkladom sú retenčné nádrže či revitalizácia mokradí, ktoré zohrávajú dôležitú rolu pri zadržiavaní vody v krajine alebo migračné objekty pre zver, ktoré zase pomáhajú pri migrácii zveri a zachovaní druhovej rozmanitosti rastlín a živočíchov.
Moderný prístup k výstavbe diaľnic automaticky počíta s opatreniami, ktoré prispejú k zadržiavaniu vody či zachovaniu biodiverzity. Tieto kritériá sú zohľadňované už v raných štádiách prípravnej fázy infraštruktúrnych projektov. Napríklad zadržiavanie vôd v krajine a ich prirodzené vsakovanie sa riešia už v prvých fázach projektovej dokumentácie. Jedným z najpoužívanejších riešení je výstavba retenčnej nádrže, ktorej funkciou je zachytenie dažďovej vody a jej postupné vsakovanie do horninového prostredia.
Takéto retenčné nádrže, teda jazierka môžu motoristi vidieť napríklad na D1 v križovatke Triblavina pri Bratislave či v križovatke Blatné, ale aj v budúcej križovatke D1/D4, ktorá je momentálne vo výstavbe. Súčasťou križovatky bude hneď niekoľko retenčných nádrží s odlučovačom ropných látok. Odlučovače prečistia vodu, ktorá sa potom v nádržiach nahromadí a postupne sa vsakuje do horninového prostredia. V lokalitách s nízkou priepustnosťou horninového prostredia a s vysokou úrovňou hladiny podzemnej vody v lete pomáha znižovať objem vody v retenčných nádržiach aj samotný odpar.
K zadržiavaniu vody výrazne prispievajú aj mokrade. Diaľničiari aktuálne revitalizujú mokraď na stavbe R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek. Má rozlohu vyše 52 000 štvorcových metrov a súčasťou revitalizácie je okrem tvorby sústavy jazierok a retenčnej nádrže aj zasadenie vhodnej zelene. Mokrade predstavujú jednu z najcennejších zložiek životného prostredia. Okrem zadržiavania vlahy pomáhajú zachovávať aj prírodnú rozmanitosť rastlín a živočíchov.
Na zachovanie biodiverzity a migračnej priepustnosti krajiny slúžia i migračné objekty pre zver. Najviditeľnejšie sú ekodukty, ktoré tvoria pomyselný most pre živočíchy. Nielen, že umožňujú presun veľkých šeliem a inej zveri ponad diaľnicu, ale výrazne znižujú aj riziko nehôd v dôsledku stretu so zverou. Pre migráciu menších cicavcov a na vodu viazaných živočíchov zase slúžia rôzne typy podchodov a priepustov, ktoré ich prevedú popod diaľnicu. Účinným opatrením pre zamedzenie vstupu živočíchov na komunikáciu je aj oplotenie diaľnic, ktoré zároveň navádza živočíchy k migračným objektom.
Diaľničná infraštruktúra disponuje i prvkami na ochranu vtáctva. Na miestach s vyšším výskytom vtáctva sú budované ochranné steny, vďaka ktorým sa vtáci diaľnici oblúkom vyhnú. Často na tento účel slúžia protihlukové steny, ktoré sú navrhované a realizované z nepriehľadného materiálu. Na zamedzenie nárazov operencov do protihlukových stien slúži aj nainštalované osvetlenie, nachádza sa napríklad v protihlukovkách na D3 nad Hričovskou priehradou.
Odporúčame